個別相談予約 Individual Counseling Appointment 

個別相談予約 Individual Counseling Appointment 

個別相談予約方法 Individual Counseling Appointment Process

 

年末年始に伴う休業期間について / Regarding the holiday period for the New Year

12月27日~1月4日は大学の年末年始休業期間です。

12月26日(金)17時以降に頂きましたメールの返信は、1月5日(月)以降になりますことをご了承ください。

どうぞよろしくお願いいたします。

The university will be closed for the New Year's holiday from December 27 to January 4.
Please note that emails received after 5:00 PM on Friday, December 26 will be replied to from Monday, January 5 onward.
Thank you for your understanding.


相談内容によって予約方法が異なります。
The reservation method varies depending on the nature of your inquiry.

学生生活全般の相談はメール、ハラスメント相談はFormsより申込み、就職に関する相談は予約システムによる事前予約制です。
相談内容をご確認の上、予約をお申し込みください。
General student life inquiries should be submitted via email. Harassment  counselings require submission via Forms. Employment-related  Counselings require advance reservations through the reservation system (scheduled for November–December 2025).
Please review the counseling topics before making your reservation request.

 

相談内容 予約方法
■学生生活全般 に関する相談/General Student Life  Counseling
1.生活に関する相談 / Life-related concerns
2.修学(授業や実習、勉強)に関する相談/Academic concerns (classes, practical training, studying)
3.メンタルヘルスに関する相談/Mental health concerns
4.障害に関する相談/Disability-related counseling
5.その他の相談 (簡潔にご記入ください。)/Other concerns (Please describe concisely.)
メールによる事前予約/

Advance reservations by email

■ハラスメントに関する相談/Harassment  Counseling 湯島学生支援センター ハラスメント相談申込 Forms/
Yushima Student Support Center Harassment Counseling Application Forms
■就職・進路相談/Career and Pathway Counseling 就職個別相談予約システム

学生生活全般 の個別相談予約 Individual Counseling Appointments for All Aspects of Student Life

個別相談予約状況
Individual Counseling Appointment Status

◯ :学生相談予約可 ◯ Student counseling appointments available
× :予約不可 × Appointments unavailable
△ :この時間帯をご希望の際は、お問い合わせください。 △ If you prefer this time slot, please inquire.

「個別相談予約状況」で、「〇」の日時を優先して選択してください。
授業等の関係で、該当する曜日の12:00-13:00、16:00以降をご希望の場合は、ご相談ください。
*Please prioritize selecting the dates marked with '〇' in the 'Individual Consultation Reservation Status'.
If you require counseling between 12:00-13:00 or after 16:00 on the corresponding weekday due to class schedules, please consult with us.

※誠に恐れ入りますが、3営業日を過ぎても返信がない場合は、お手数ですが再度ご連絡いただけますと幸いです。
※We sincerely apologize, but if you do not receive a reply within three business days, we kindly ask that you contact us again.

学生生活全般 の個別相談の利用にあたって Regarding the Use of Individual Counseling for All Aspects of Student Life

<申込方法 Application Method> 
個別相談はメールによる事前予約制です。Individual  Counselings require advance reservation via email.

件名に「個別相談予約」、文面に必要項目①~⑨をコピーしてメールにご記入の上、湯島学生支援センター宛に送信してください。
Subject: “Individual Counseling Appointment” In the body of the email, copy and paste the required items ① through ⑨, then send it to the Yushima Student Support Center.

(送付先/Recipient:Email:scenter.stc@tmd.ac.jp)
(件名/Subject:個別相談予約/Individual  Counseling Reservation)
  
【記載項目】(①~⑨)[Required Information] (①–⑨)
①お名前(ふりがな)Name (with furigana) ②年齢 Age ③学籍番号Student ID Number ④所属 Department/Program ⑤電話番号Phone Number 

⑥相談内容/ Counseling Topic(1~5で該当するものを記入してください/Select the applicable option from 1–5)
1.生活に関する相談 / Life-related concerns
2.修学(授業や実習、勉強)に関する相談/Academic concerns (classes, practical training, studying)
3.メンタルヘルスに関する相談/Mental health concerns
4.障害に関する相談/Disability-related  Counseling
5.その他の相談 (簡潔にご記入ください。)/Other concerns (Please describe concisely.)


⑦相談を希望する日時 Preferred date and time for  Counseling

個別相談予約状況で、「〇」の日時を優先して選択してください。
 Please prioritize selecting the dates and times marked with '〇' in the individual consultation reservation schedule.

※授業等の関係で、該当する曜日の12:00-13:00、16:00以降をご希望の場合は、ご相談ください。
 If you prefer a time between 12:00 PM and 1:00 PM or after 4:00 PM on the assigned day due to class schedules or other commitments, please consult with us.
※第2希望まで記入してください。
 Please list up to two preferred times.

※相談内容別の予約可能時間はこちらでご確認をお願いいたします。
 Please check here for available reservation times based on the type of consultation.


⑧相談手段  Counseling methods

1.電話 Phone →初回のみ(遠隔相談)利用上の注意事項フォームにご回答ください。
        → First-time users only (remote  counseling): Please complete the Usage Guidelines Form
             
<利用上の注意事項フォーム>*回答時間1分程度 <Usage Guidelines Form> *Approx. 1 minute to complete

2.ビデオ通話相談(Zoom)Video Call Counseling (Zoom)
           →初回のみ(遠隔相談)利用上の注意事項フォームにご回答ください。
    → First-time users only (remote Counseling): Please complete the Usage Guidelines Form.
             
<利用上の注意事項フォーム>*回答時間1分程度  <Usage Guidelines Form> *Approx. 1 minute to complete

3.来室による直接相談(相談場所の関係で、日程を調整させて頂く場合があります)
In-person Counseling at Our Office (Scheduling may require coordination due to Counseling space availability)


⑨個別相談の利用についてRegarding Individual Counseling Use
1.今回はじめて利用する First-time user
2.以前利用したことがある。(直近の利用年月)Previous user. (Most recent month/year of use)
 

ハラスメントに関する相談 Harassment Counseling

ハラスメントのない大学を目指し、ハラスメントに係る学生相談窓口を設けています。
To ensure a safe and respectful campus environment, the University has established a student counseling service for matters related to harassment.

ハラスメントに関する相談は、以下のFormsより相談申し込みを行ってください。
If you would like to seek advice regarding harassment, please submit a counseling request through the Forms link below.

※3営業日以内に、湯島学生支援センターから返信のない場合は、エラー等で申込みが完了していない可能性がございますので、
 お手数をおかけしますが、湯島学生支援センター(scenter.stc@tmd.ac.jp)にメールにて必ずご連絡ください。
※If you do not receive a response from the Yushima Student Support Center within three business days, your  request may not have been completed due to an error.
In that case, please make sure to contact the Center by email (scenter.stc@tmd.ac.jp) 


■湯島学生支援センターハラスメント相談申込Forms
 Yushima Student Support Center Harassment
Counseling Application
※大学のMicrosoftアカウントにてログインをしてください。
※Please log in using your university Microsoft account.


湯島学生支援センター Yushima Student Support Center
メールアドレス Email:scenter.stc@tmd.ac.jp
 

ハラスメント相談窓口ポスター

就職・進路個別相談予約

相談予約可能日時について

予約可能な曜日は火曜日・木曜日・金曜日です。 ※都合により曜日に変更が生じる可能性もございます。予約ページをご確認ください。
※予約が埋まってしまった場合、表示されませんので他の枠での予約をご検討ください。
 

相談方法について

1月は原則オンライン(ZOOM)での相談となります。
ZOOMの場所は湯島キャンパス内にテレキューブがございますので、ご活用ください。(要予約)
【テレキューブ予約ホームページ】
※Zoom IDは当日の朝にメール送付致します。メールアドレスの登録に誤りがないよう、ご注意ください。

予約方法

【湯島 就職個別相談予約システム】
※年末年始休業につき、予約システムによる予約可能も1月5日10時からとなります。
相談予約手順
[1]予約受付
予約は30日前から受付を開始し、相談希望時間の24時間前まで受け付けます。
   ※予約は1度に1人1回までです。次回の予約は相談終了後に入れてください。
   ※同じテーマの相談は原則3回までです。

■予約カレンダーを確認し、希望の日時を選んで予約システムに入力してください。
[2]相談時間
 予約枠の1回の相談時間は50分です。相談開始時間は以下の通りです。
 火曜日は13:30,15:00
 木曜日は14:30
 金曜日は10:30,13:30,15:00

[3]予約の確認
 予約が完了したら、確認のメールが届きます。

[4]予約の取消し
 前日までに取った予約をキャンセルする場合
 ・相談日時の24時間前までは予約システムでキャンセル手続きが可能です。
 ・それ以降は、以下にメールしてください。

〔件名〕就職個別相談予約のキャンセルについて_氏名(予約日時)
 TO:scenter.stc@tmd.ac.jp

キャンセル(または予約変更の)手続きが完了したら、確認のメールが届きます。
※急なキャンセルは、他の学生やカウンセラーに迷惑がかかりますので、必ず連絡を入れて下さい。
※無断キャンセルを行うと、ペナルティとして、7日間は次の予約が出来なくなりますのでご注意ください。
湯島 就職個別相談予約システム

※他の学生との公平性を保つため、メールや電話による予約には応じかねますのでご承知おきください。
予約方法でご不明な点がございましたら、下記までお問合せ下さい。

湯島学生支援センター 
E-mail: scenter.stc@tmd.ac.jp