【大学院生・2025年10月入学者】入学料・授業料免除・徴収猶予について(Admission & Tuition Exemption/Deferment)

【大学院生・2025年10月入学者】入学料・授業料免除・徴収猶予について(Admission & Tuition Exemption/Deferment)

「免除」と「猶予」の違い

「免除」:現在の収入では諸経費が支払えない場合
Exemption: If you cannot pay fees within one semester.

「猶予」:数ヵ月後なら諸経費の支払いが可能な場合
Deferment: If you can pay fees after a few months.

重要:大学独自の免除制度 申請資格について

【大学院生】

1.経済的理由によって納付が困難であり、かつ学業が優秀と認められる者。
2.
【入学料】入学前1年以内において、学資負担者が死亡し、又は本人若しくは学資負担者が風水害
等の災害を受けたこと等により納付が著しく困難であると認められる者
【授業料】授業料納期前6ヶ月以内(新入生の最初の納期についてのみ入学前1年以内)において、学資負担者が死亡し、又は本人若しくは学資負担者が風水害等の災害を受けたこと等により納付が著しく困難であると認められる者
3.前記に準ずる場合で、学長が相当の事由があると認めた場合

※2025年度後期に入学した留学生は、入学料も授業料も徴収猶予のみ申請可能(免除申請は不可)。
ただし、入学直前の学期に本学に在籍した者は免除申請が可能です。


1. Students who face significant financial hardship in paying fees and are recognized as academically outstanding.
2.
【Admission Fee】 Students who, within one year prior to enrollment, have experienced the death of their financial supporter, or who themselves or their financial supporter have suffered a disaster such as a flood or storm, resulting in significant difficulty in paying the fee.
【Tuition】Individuals recognized as facing significant payment hardship due to the death of the financial supporter within 6 months prior to the tuition payment deadline (for new students, only the first payment deadline within one year prior to enrollment), or due to the student or financial supporter suffering a natural disaster such as flood damage.
3. Cases equivalent to the above, where the President deems there to be sufficient grounds.

※International students enrolling in the second semester of the 2025 academic year may only apply for deferment of both the admission fee collection and tuition fees (exemption applications are not permitted).
However, those who were enrolled at this university during the semester immediately preceding their enrollment may apply for exemption.

申請プロセス

◆STEP1申請にあたっての注意事項 STEP1 Application Notes

申請期間は厳守となります。いかなる理由でも提出期限後の申請受付はできません
申請受付期間外にForms申請やBOXファイルアップロードシステムでの申請書提出があった場合、申請は無効とします

・事前にForms申請をおこなうことができるのか、BOXで提出できるのか等、接続環境に問題がないのか十分に確認し、余裕をもって申請してください。
・通信環境等による提出遅延は一切認めません。
・Forms申請およびBOXファイルアップロードシステムでの書類提出完了には時間を要します。必ず時間に余裕をもって申請してください。
・Forms申請の「送信完了」とBOXファイルアップロードシステムにて「送信完了」をもって、STEP1の申請受付が完了します。最終申請締切日の17:00までに完了するように提出してください。

・The application period is strictly enforced. Applications will not be accepted after the application deadline for any reason.
・If an application is submitted via Forms or the BOX file upload system outside of the application period, the application will be considered invalid.

・Please make sure that you are able to submit the application via Forms or a box, and make sure that there are no problems with the connection environment before submitting the application.
・Delayed submissions due to communication problems will not be accepted.
・It takes time to complete the Forms application and to submit documents via the BOX file upload system. Please be sure to submit your application well in advance.
・The application for STEP1 will be completed when the “submission is completed” on the Forms application and the “submission is completed” on the BOX file upload system.
 Please submit your application by 17:00 on the final application deadline.

申請は2段階あります。全ての申請者が、全段階の手続きを行う必要があります。
いかなる理由でも下記申請期間以降の申請は受け付けません。

ステップ1

必要書類の様式を本ホームページよりダウンロードし、①Formsにて申請+②BOXのファイルアップロードにて書類の提出を行う。
Download the forms for the required documents from this website,
and submit the documents by (1) applying through Forms + (2) uploading the files in the BOX.


※STEP1のFormsリンクは学部学生・大学院生で異なりますので、ご注意ください。

※①と②の両方が完了していないと申請を受付することはできません。
*An application cannot be accepted unless both (1) and (2) are completed.

ステップ2

原本提出が必要な書類を、湯島学生支援室(5号館3階)の提出BOXもしくは郵送にて提出する
Submit the original documents required by the application to the submission box at the Yushima Student Support Office (3rd floor of Building No. 5) or by mail.

※提出締切日は最終提出日の17:00まで、郵送の場合最終締切日消印有効です。
Deadline for submission is 5:00 p.m. on the last day of submission, or postmarked by the last day of submission if sent by mail.

※提出書類はホチキスやクリップで止めないでください。
 Please do not staple or clip the submitted documents.

※提出書類の返却・差し替えはできません。
 Submitted documents cannot be returned or replaced.

※必要書類は本HPの各課程のチェックリストを参照の上、提出してください。
※期間内に申請および提出が無い場合、書類不備となり申請結果は不許可になりますのでご注意ください。
*Please refer to the checklist for each program on this HP for required documents and submit them.
*If the application and submission are not received within the time frame, the application will not be accepted due to incomplete documentation.

≪STEP1・2≫大学独自の入学料・授業料免除等申請日程・提出書類について


大学院生・新入生(2025年10月入学者)入学料免除・入学料徴収猶予・授業料免除・授業料徴収猶予 2025年度後期
 

申請期間

ステップ1(Forms申請+BOX提出2025年10月6日(月)~10月14日(火)17:00まで

ステップ2(原本提出)2025年10月29日(水)~11月6日(木)17:00まで

Step 1 (Forms Application + BOX Submission): Monday, October 6, 2025 to Tuesday, October 14, 2025, until 5:00 PM
Step 2 (Submission of original documents):Wednesday, October 29, 2025 to Thursday, November 6, 2025, until 5:00 PM


申請URL


【大学院生・2025年10月入学者】
https://forms.office.com/r/RCaL1JsMk1

申請受付期間外にForms申請やBOXファイルアップロードシステムでの申請書提出があった場合、申請は無効とします。
・事前にForms申請をおこなうことができるのか、BOXで提出できるのか等、接続環境に問題がないのか十分に確認し、余裕をもって申請してください。
・通信環境等による提出遅延は一切認めません。
・Forms申請およびBOXファイルアップロードシステムでの書類提出完了には時間を要します。必ず時間に余裕をもって申請してください。
・Forms申請の「送信完了」とBOXファイルアップロードシステムにて「送信完了」をもって、STEP1の申請受付が完了します。最終申請締切日の17:00までに完了するように提出してください。

Applications submitted via Forms or the BOX file upload system outside the designated application period will be invalid.
・Please thoroughly verify your connection environment beforehand—including whether you can submit via Forms or BOX—and apply well in advance.
・No delays in submission due to network issues or other communication problems will be accepted.
・Submitting documents via Forms or the BOX file upload system requires time. Be sure to apply well in advance.
・STEP 1 application acceptance is complete upon both the “Submission Complete” confirmation in the Forms application and the “Submission Complete” confirmation in the BOX file upload system. Submit your application so that it is completed by 5:00 PM on the final application deadline.


申請書類
以下のページより申請書類をダウンロードしてください。
チェックリストを確認し、申請書類の作成および準備をおこなってください。
書類によっては、発行に時間を要するものもございますので、余裕を持って準備してください。

Please download the application documents from the following page.
Review the checklist and prepare the required application documents.
Some documents may take time to issue, so please allow sufficient time for preparation.

申請様式ダウンロード Application Form Download】
2025年度後期 入学料・授業料免除・徴収猶予申請 様式ダウンロード | Science Tokyo 旧・東京医科歯科大学

 
入学料免除・徴収猶予を行う学生は、入学手続期間中に「入学料徴収猶予申請書」を提出している必要があります。
Students seeking admission fee exemption or deferment of admission fee collection must submit an Admission Fee Deferral Application during the admission procedure period.

※入学料免除/徴収猶予と授業料免除/徴収猶予の両方の申請を希望する場合、それぞれすべての書類を提出する必要はありません。重複する書類は1つのみ提出してください。
 If you wish to apply for both deferment of admission fee collection/exemption and tuition fee exemption/deferral, you do not need to submit all documents for each. Please submit only one copy of any duplicate documents.

≪STEP2≫原本書類の提出方法・その他について

【ステップ2 原本書類の提出方法について】

授業料免除等の申請書類は窓口の提出BOXもしくは郵送で受け付けを行います。
※提出書類はホチキスやクリップで止めないでください。
※提出書類の返却・差し替えはできません。


(窓口の提出BOXで提出する場合)
期間中(土日祝除く)の9時から17時(※時間厳守)の間、湯島学生支援室に提出BOXを設けます。
大学に来る予定のある方はそちらも使用してください。封筒もしくはクリアファイルに入れてから投函してください。
※クリアファイルに入れて投函してください。
※窓口での質問は受け付けません。

(郵送の場合)
提出締切日消印有効で、下記住所まで必ず記録の残る方法で郵送してください。

【STEP2 How to submit original documents】
Application documents for tuition fee exemption will be accepted at the submission box at the counter or by post.
※Please do not staple or clip the submitted documents.
※Submitted documents cannot be returned or replaced.


(When submitting at the submission box at the counter)
During the period (except Saturdays, Sundays and public holidays) between 9:00 and 17:00 at the Yushima A submission box will be available at the Student Support Office.
If you plan to come to the university, please use that box as well.
※Please submit your application in a clear file.
※No questions will be accepted at the counter. 

(By post)
Please ensure that your application is postmarked by the deadline and sent to the address below by a recorded method.

郵送先

〒113-8510
東京都文京区湯島1-5-45
東京科学大学教育推進部 学生支援課 湯島学生支援室 学生支援総括グループ 宛


朱書きで【授業料免除関係書類】と記入してください。
Student Support Office, Student Support Section,
3F, Building No.5, Tokyo Medical and Dental University
1-5-45 Yushima, Bunkyo-ku, Tokyo 113-8510,

On the front of the envelope, write in redTuition Fee Exemption related Application.”

連絡先 Contact

※学籍番号(もしくは受験番号)・氏名を必ず記載の上、メールにてお問い合わせください。
 Please be sure to include your student ID number (or examination number) and full name when contacting us via email.

教育推進部学生支援課湯島学生支援室 学生支援総括グループ
Student Support Section
Email:kousei.adm@ml.tmd.ac.jp