Message to TMDU Alumni

Message to TMDU Alumni

#4 Keiko NAKAMURA, M.D., Ph.D.

Keiko NAKAMURA, M.D., Ph.D

Professor, Department of Global Health Entrepreneurship
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TMDUで学ばれた留学生のみなさんへ

新型コロナウイルス感染症のパンデミックが始まってから1年以上が経ちました.この間,TMDUを卒業した皆さんのご活躍に対する敬意を深めました.皆さんはそれぞれの国で,感染症対策,医療,生命科学・公衆衛生学・医科学・歯科科学の研究の最前線に立っており,TMDUで勉強した知識や技術,ネットワークを最大限に活かしていることを確信しています.東京にあるTMDUに世界各国から留学したことで,世界の多様性を学び,研究成果を活かすべき,世界各国の広い地域について考える機会があったことと思います.

卒業生の多くは,母国やその他の地域で,大学,研究機関,病院,政府機関,地方自治体,WHOなどの国際機関や,ビジネスで活躍されています.また,若い専門家の育成にも尽力しておられます.このことは,TMDUの教職員,同窓生にとっても,大変誇りに思います.新興感染症,デジタルトランスフォーメーション,気候変動への対応などを管理するための新技術の開発とともに,学際的な対応と革新的なアイデアが重要です.

国際共同研究や国際交流プログラムを推進する上で,直接会う機会が限られていることを少し残念に思います.しかし,オンラインツールの便利な使い方によりコミュニケーションが格段と進歩しました.これらのツールを活かして,今後は,より緻密な調整を伴うプログラムも展開できることを願っています.Let’s build back better! 

もちろん,近いうちに是非みなさんの国を再び訪れ,みなさんと一緒多様性から学ぶ機会を楽しみにしています.

To All International Alumni of TMDU

It has been more than a year since the pandemic of the new coronavirus disease began. This situation has deepened my respect for you TMDU alumni. In each of your countries, you are at the forefront of infectious disease control, medical care, and research in life science/public health/medical science/dental science, and I feel confident that you are making the best use of the knowledge, technology, and networks you have obtained at TMDU. As you came to study at TMDU in Tokyo from various countries around the world, you had opportunities to learn about the world's diversity and think about the countries and regions where you can deliver your research outcomes.

Many of you graduates are active in universities, research institutions, hospitals, government agencies, local governments' offices, international organizations such as WHO, and business in your home countries or elsewhere. You are also making efforts to nurture young professionals. My conversations with TMDU faculty and alumni have shown me that we are all very proud of our work, and this is very rewarding to know. Along with the development of new technologies to manage emerging infectious diseases, digital transformation, and climate change, cross-disciplinary response and innovative ideas are important.

While promoting international joint research and international exchange programs, I feel a little regret nowadays that the opportunities to meet in person are limited. However, the convenient use of online tools has improved our communication dramatically. I hope that the wise use of these tools will help develop programs with fine-tuning in the near future, so Let's build back better!

I'm looking forward to revisiting your countries soon, and having the opportunity to work with you, the people of your countries, and learning from diversities.

#3 Takashi ONO, DDS, PhD.

Takashi ONO, DDS, PhD.

Professor, Department of Orthodontic Science
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咬合機能矯正学分野のすべての外国人留学生の卒業生と将来の学生のみなさんへ:

COVID-19流行禍のなかで、あなたと、あなたの最愛の家族すべてが、お変わりなく、安全でいらっしゃることを願っています。
私が咬合機能矯正学分野の教授として着任して以来、多くの留学生を受け入れてきています。
2020年には、15人の学生が博士課程の大学院生および大学院研究生として在籍しています。カナダから1人、ベトナムから1人、韓国から1人、バングラデシュから1人、中国から6人、インドネシアから1人、タイから2人、クウェートか1人、台湾から1人です。
彼らは私たちの分野に集い、一人一人が自分の未来を見出しました。東京医科歯科大学の咬合機能矯正学分野は、矯正歯科臨床に基づいた研究を通じて基礎知識を追求する人々にとって適切な場所です。
私たちは、あなたが積極的に、学際的な科学分野でさまざまな最先端のテクノロジーを吸収することを歓迎します。
さらに、TMDUは、direct bonding systemと改良型超弾性ニッケルチタン合金線の発祥の地です。これにより、インテリジェントで生体適合性のあるモダリティによって治療される多くの臨床例を見る絶好の機会が得られます。
私自身の過去の経験から考えても、留学はあなたの人生を通して、宝物となるかけがえのない経験になるでしょう。東京医科歯科大学の咬合機能矯正学分野に来て、将来の歯科矯正学を探求してください。

To all international alumni and prospective students of the Department of Orthodontic Science:

October 1st, 2020

I hope you and your beloved family are all safe and well in the COVID-19 pandemic.
Since I have been appointed as Professor of the Department of Orthodontic Science, there has been a continued trend to accept many international students. In 2020, 15 students are enrolled in the PhD and research student programs - those include one from Canada, one from Viet Nam, one from Korea, one from Bangladesh, six from China, one from Indonesia, 2 from Thailand, one from Kuwait, and one from Taiwan. They gathered in our Department to realize individual future. The Department of Orthodontic Science at TMDU is the right place for those who pursue the fundamental knowledge through the clinically-based orthodontic research. We are open to and absorb the cutting-edge technology to make you active in multi- and interdisciplinary scientific fields. In addition, TMDU is the birthplace of the direct bonding system and the improved super-elastic nickel-titanium alloy wire. This gives you a great opportunity to see many clinical cases treated by the intelligent and bio-compatible modality. Based on my personal experience in the past, staying and studying abroad would become irreplaceable experience to treasure throughout your life. Come to the Department of Orthodontic Science at TMDU, and join us to explore the future Orthodontics.


#2 Tetsuya TAGA, PhD.

Tetsuya TAGA, PhD.

Professor, Department of Stem Cell Regulation
Former-Director, Institute of Global Affairs
(2018.4-2020.3)
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2020年9月28日

東京医科歯科大学で学ばれた留学生の皆様

お元気にお過ごしでしょうか? 私が統合国際機構を離れてちょうど半年が経過した今も世界中で新型コロナウイルス感染症の影響がまだまだ甚大な状況です。東京医科歯科大学も例外ではありません。この状況下で、学生を含めて本学の構成員が最大の努力をもって教育、研究、勉学、診療に取り組んでいます。私自身の研究室でも、4名の留学生を含む学生さん達は来学して実験を再開しましたが、研究結果の議論や論文抄読会はZoomを用いてリモートで行っています。

さて、最近東京医科歯科大学を卒業された留学生の方々は覚えているかも知れません。私が統合国際機構のいくつかの行事で挨拶した時に、今から約1,300年前に編纂された古い日本の書物、古事記と日本書紀および万葉集を紹介したことがあります。そのような大変古い書物にも感染症に関する記載が残っており、人類はいつの時代も叡智を尽くしてそのような困難に対応してきたといえるでしょう。今の時代においても、これから速やかに新型コロナウイルス感染症が制御可能となって、世界に及ぼす悪影響が最小限となるよう希望します。

最後になりましたが、皆様がどうか健康で幸せであるとともに、それぞれの立場で活躍されることを願っております。


September 28, 2020

To the alumni of international students who studied in TMDU,

I hope you are fine and doing well. It has been just half a year since I completed the term of Director of Institute of Global Affairs, and the impact of COVID-19 is still hurting the entire world. The situation is not exceptional in TMDU. Under such circumstances, each and every member (including students) of TMDU is trying its best to perform education, research, study, and clinical activities. Personally in my department, the students including four international ones have come back to the laboratory for experiments, but most of the meetings such as research progress reports and journal clubs are remotely conducted by Zoom to prevent COVID-19.

Some of the new alumni may remember that I introduced to you some parts of the ancient books of Japan, Kojiki (records of ancient matters), Nihonshoki (chronicles of Japan), and Man-youshuu (collections of thousands of poems) which were compiled around 1,300 years ago. In those books, there are some descriptions suggesting pandemics. Mankind has always dealt with such difficulties with profound wisdom. In the current hard time, I hope that COVID-19 becomes manageable and that its negative impact on the whole hemispheres goes down to minimum soon.

Last but not least, I wish your health and happiness and hope that you can deliver the best performance in your respective positions.

#1 Junji TAGAMI, DDS, PhD

Junji TAGAMI, DDS, PhD

Professor, Cariology and Operative Dentistry
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皆さん、お元気ですか? 今は教育も臨床も、そして皆さんの大好きな研究活動にも様々な制約があり、苦労されていると思います。私は2021年3月の退職を前にこのような状況になるとは、思ってもいませんでした。でもきっと必ず復活の日が来ますから、今できることにしっかりと取り組みましょう。
特にこの機会に、Zoomによるプログラムが増えました。教室では昔から大学院講義を英語で行っていますが、4月の私の講義はトルコと米国の大学の学生や先生にも配信して、結構盛り上がりました。今月の研究プロジェクトの会議もZoomで行った結果、外国からの参加も呼び掛けることができて、今までになかった新たな活動も推進できそうに感じました。

留学生の皆さんも、帰国後は在籍した教室と共同研究を進めるのも難しかったと思いますが、これを機会にもう一度何か企画してみてはどうでしょうか。それでも同窓会のように皆さんと一緒に集まれる機会もあるといいですね。我々は、今年の12月には口腔病学会の国際プログラムとして、留学生の皆さんに参加してもらえるような企画を準備しています。その時には状況も改善していることを祈るばかりです。たくさんの皆さんの参加を期待しています。
⇒(★更新情報:International Symposiium 2020は無事に終了いたしました。詳細はこちら

 さて、当教室の最近のうれしいニュースを紹介します。自粛生活の続く中、今年5月にはこの10年間取り組んできた、OCTによるう蝕診断装置が厚生労働省の承認を得ることができました。当教室発、世界初の歯科用OCT診断装置です。かかわってきた皆さんのおかげです。まだ高額ですが、その有用性はこの研究に関わった方はよくお判りでしょう。教室ではその有用性をさらにアピールしてゆきます。皆さんと共同のプロジェクトを組めることを楽しみにしています。
 前を向きましょう!

O-genki desuka? (How is everyone doing?) As it now stands, COVID-related restrictions apply to the TMDU classes, clinical practice and research work that I know you all love, and I understand how difficult everything must be for you right now. I never expected to experience a global pandemic like this ahead of my retirement next March. Normal life will resume, however—of that I have no doubt—and in the meantime, our job is to focus on what we can still accomplish.

The current situation has sparked an increase in online classes via Zoom. I have been giving graduate school lectures in English in the classroom for many years, but this April my lectures were broadcast to students and professors in Turkey and the United States, and the sessions proved to be quite animated. Holding this month’s research project meeting on Zoom, meanwhile, made it possible to invite participants from overseas. I’m optimistic that these developments will enable a range of new activities that weren’t possible before.

For those who have studied abroad, you may have found it difficult to promote joint research with the classes you took overseas upon returning to Japan. However, I hope you will see this as an opportunity to experiment with new ideas and plans. At the very least, I hope the current situation will bring more people together for virtual reunions. We are currently putting together a program open to foreign students for the Japanese Stomatological Society this December. We can only pray that the current situation will improve, as we are hoping to attract large numbers to this event.
(⇒★Update information: International Symposiium 2020 finished successfully. For details, please click here.)

I have some very exciting news to share with you, too. In May 2020, amidst ongoing calls for social distancing, the Ministry of Health, Labour and Welfare approved the dental diagnosis method using OCT (optical coherence tomography) imaging that we have been working on for the past decade. Developed in our classroom laboratory, this is the world’s first dental diagnostic OCT device, an incredible achievement made possible through everyone’s hard work. The device remains expensive, but everyone involved in the research and development is aware of its great significance for both clinical and research applications. We will continue to promote its usefulness here in the classroom.

I look forward to working with you all on joint projects again soon. Let’s stay positive and keep moving forward!