Return to Home Page

Return to Program Page

Back To Top

TMDU×Mahidol UniversityTMDU×マヒドン大学

Curriculumカリキュラム

Curriculum Policy

カリキュラムポリシー

The curriculum has been designed based on the following policies in order to create an environment in which students can acquire the knowledge, skills, experience and leadership abilities necessary to obtain a degree and become a highly specialized medical professional.

本専攻では、学位授与に要求される知識・能力及びリサーチマインドを有する国際性豊かな高度専門医療人材に求められる、より高度な専門知識・技術及びリーダーシップ・国際性を修得するために、以下の方針でカリキュラムを編成しています。

  • 1

    Establish “Clinical Core Subject I” to enable students to acquire advanced skills in specialized fields through specific research themes in clinical surgery. Establish jointly designed “Clinical Core Subject II” to enable students to acquire a wide range of knowledge, analytical abilities, and basic/applied skills in surgery and in biomedical sciences related to surgery, as well as developing an international perspective.

    外科臨床の具体的な研究テーマを通じて、専門分野における高い技術を身に付けるため「臨床基幹科目Ⅰ」を設ける。また、各自の外科系専門分野のみならず、外科系専門科学の知識や考察力、基本・応用技術を幅広く修得し、国際的な視野を身に付けるため、共同開設科目「臨床基幹科目Ⅱ」を設ける。

  • 2

    Establish “Clinical Statistics and Biomedical informatics” to enable students to acquire the basic knowledge of statistics and epidemiology necessary to conduct international-level research.

    国際的に通用する研究を実施するために必要となる統計学・疫学の基礎知識の修得を目的とし「臨床統計・情報医科学関連専門科目」を設ける。

  • 3

    Establish “Cancer Professional Training Subjects” to enable students to acquire comprehensive knowledge and skills related to cancer and methodologies for conducting clinical research, which are required of leaders in cancer treatment.

    がん治療のリーダーに求められる、がんに関する総合的な知識や技術及び臨床研究を実施するための方法論を修得することを目的とし「がん医療専門科目」を設ける。

  • 4

    Establish “Research core subjects” to enable students to cultivate the knowledge and research skills necessary to explore research themes in their surgical specialty, and acquire the knowledge and analytical skills necessary for basic research related to those themes.

    各自の外科系専門分野に関する研究テーマに必要な学識と研究能力を養うため、また、それに関連した基礎研究に必要な知識及び思考力の獲得を目的とし「研究基幹科目」を設ける。

  • 5

    Establish “Experiments and Thesis Writing” under the guidance of both universities to enable students to write original and practical papers based on scientific evidence through independent research on specific research topics related to surgical specialties.

    外科系専門分野に関する特定の研究課題について、主体的な研究活動において科学的根拠に基づいた独創性・実践性の高い論文を作成できるよう両大学の指導による「研究実践と論文作成」を設ける。

  • 6

    Evaluate student academic performance based on formative and summative criteria, as described in the syllabus, in order to achieve educational goals.

    教育目標の達成のため、シラバスに記載された評価基準に基づき、科目に適した形成的ならびに総括的評価によって学修の到達度を確認する。

  • 7

    Evaluate thesis/dissertation strictly based on diploma policy, and conduct thesis/dissertation defense and final examination appropriately.

    学位論文は、ディプロマ・ポリシーに基づき厳格な評価を行い、博士論文の審査及び最終試験を適切に行う。

Study model(履修モデル)

Reference Materials

For more information about research, please access to the website of Department of Stem Cell Regulation

より詳しい研究内容については、幹細胞制御分野のホームページをご覧ください。

During this four-year curriculum, students are provided with counseling to clarify their goals and proceed with their studies independently and systematically according to their goals and orientations. We have a system in place in which a main supervisor in charge of clinical education provides individual course planning guidance to students while seeking advice and cooperation from co-supervisors as well as main and co-research supervisor, through the use of video conferencing systems, email, or face-to-face meetings.本専攻は4年間の教育課程を通して、学生が目標を明確にして主体的かつ計画的に学生の目標や指向性により学修を進めていけるよう履修指導を行います。個々の学生の履修計画の指導は、臨床教育を担当する主指導教員を中心に、副指導教員、主・副研究担当教員にも助言や協力を求めながら、テレビ会議システム、E-mailの活用、または直接面会する機会を設けるなど相互に履修指導ができるような体制を整えています。

1st year

1年次

As a compulsory subject from the 1st year, “Clinical Core Subject I” will be offered at both universities so that students can take it at both universities. The purpose of this course is to develop advanced skills through specific research topics in surgical clinical practice.

In the 1st year, students choose from among “Research core subjects” to develop the basic knowledge needed to write a research paper. At the same time, students take the subjects from among “Clinical Statistics and Biomedical informatics” from the 1st to 2nd year, and acquire basic knowledge of epidemiology, comprehensive knowledge and skills related to cancer, and methodologies for conducting clinical research.

1年次からの必修科目として、学生が両大学で履修できるよう両大学でそれぞれ「臨床基幹科目Ⅰ」を提供する。本科目は、外科臨床の具体的な研究テーマを通して高い技術を身につけることを目的としています。

1年次に研究論文作成にあたる基礎知識を養うため、研究基幹科目の中から選択し履修。同時に1から2年次にかけて臨床統計・情報医科学関連専門科目を履修し、疫学の基礎知識や、がんに関する総合的な知識、技術及び臨床研究を行うための方法論を修得します。

2nd year - 4th year

2年次~4年次

From the 1st semester of the 2nd year to the 1st semester of the 4th year, students take a jointly-established subject called “Clinical Core Subject II” to acquire a broader knowledge of specialized surgical sciences. During the same period, students will also begin taking “Experiments and Thesis Writing”, where they will be guided by supervisors from both universities to write highly original and practical theses on specific research topics related to surgical specialties. In this way, students will be able to conduct research and write papers from multiple perspectives and receive the kind of guidance that other majors cannot provide.

The period of study at the partner university is from the 1st semester of the 2nd year to the 1st semester of the 4th year, with a minimum of 6 months and a maximum of 2 years. The curriculum is designed so that students can freely decide the timing of this period depending on the nature of their research.

2年次前期から4年次前期にかけて共同開設科目である「臨床基幹科目Ⅱ」を履修、外科系専門科学の知識などをさらに幅広く修得します。また同期間に「研究実践と論文作成」の履修を開始し、外科系専門分野に関する特定の研究課題について独創性・実践性の高い論文を作成できるよう両大学の指導教員が指導し、他専他専攻では提供できない手厚い指導及び多角的な視点から研究及び論文作成ができるようにしています。

連携大学で履修する期間は2年次前期から4年次前期の間で、最短半年から最大2年間までとしています。その時期は、学生の研究内容により、自由に選択し、滞在できるようカリキュラムを設定しています。

During this four-year curriculum, students are provided with counseling to clarify their goals and proceed with their studies independently and systematically according to their goals and orientations. We have a system in place in which a main supervisor in charge of clinical education provides individual course planning guidance to students while seeking advice and cooperation from co-supervisors as well as main and co-research supervisor, through the use of video conferencing systems, email, or face-to-face meetings.本専攻は4年間の教育課程を通して、学生が目標を明確にして主体的かつ計画的に学生の目標や指向性により学修を進めていけるよう履修指導を行います。個々の学生の履修計画の指導は、臨床教育を担当する主指導教員を中心に、副指導教員、主・副研究担当教員にも助言や協力を求めながら、テレビ会議システム、E-mailの活用、または直接面会する機会を設けるなど相互に履修指導ができるような体制を整えています。

1st year

As a compulsory subject from the 1st year, “Clinical Core Subject I” will be offered at both universities so that students can take it at both universities. The purpose of this course is to develop advanced skills through specific research topics in surgical clinical practice.

In the 1st year, students choose from among “Research core subjects” to develop the basic knowledge needed to write a research paper. At the same time, students take the subjects from among “Clinical Statistics and Biomedical informatics” from the 1st to 2nd year, and acquire basic knowledge of epidemiology, comprehensive knowledge and skills related to cancer, and methodologies for conducting clinical research.

1年次

1年次からの必修科目として、学生が両大学で履修できるよう両大学でそれぞれ「臨床基幹科目Ⅰ」を提供する。本科目は、外科臨床の具体的な研究テーマを通して高い技術を身につけることを目的としています。

1年次に研究論文作成にあたる基礎知識を養うため、研究基幹科目の中から選択し履修。同時に1から2年次にかけて臨床統計・情報医科学関連専門科目を履修し、疫学の基礎知識や、がんに関する総合的な知識、技術及び臨床研究を行うための方法論を修得します。

2nd year ~ 4th year

From the 1st semester of the 2nd year to the 1st semester of the 4th year, students take a jointly-established subject called “Clinical Core Subject II” to acquire a broader knowledge of specialized surgical sciences. During the same period, students will also begin taking “Experiments and Thesis Writing”, where they will be guided by supervisors from both universities to write highly original and practical theses on specific research topics related to surgical specialties. In this way, students will be able to conduct research and write papers from multiple perspectives and receive the kind of guidance that other majors cannot provide.

The period of study at the partner university is from the 1st semester of the 2nd year to the 1st semester of the 4th year, with a minimum of 6 months and a maximum of 2 years. The curriculum is designed so that students can freely decide the timing of this period depending on the nature of their research.

2年次~4年次

2年次前期から4年次前期にかけて共同開設科目である「臨床基幹科目Ⅱ」を履修、外科系専門科学の知識などをさらに幅広く修得します。また同期間に「研究実践と論文作成」の履修を開始し、外科系専門分野に関する特定の研究課題について独創性・実践性の高い論文を作成できるよう両大学の指導教員が指導し、他専他専攻では提供できない手厚い指導及び多角的な視点から研究及び論文作成ができるようにしています。

連携大学で履修する期間は2年次前期から4年次前期の間で、最短半年から最大2年間までとしています。その時期は、学生の研究内容により、自由に選択し、滞在できるようカリキュラムを設定しています。

Supervise method
研究指導の方法

In consideration of each student’s research theme, the following multiple supervising system will be used to involve many specialists to improve research contents and the supervising system.

In addition, this multi-supervising system allows students to receive instruction at either university. The program supports students to acquire advanced knowledge and skills under the supervision of coordinated main and co-supervisors and a clinical environment that takes advantage of the characteristics of both countries.

学生個々の研究テーマを考慮のうえ、以下の複数指導体制により、多くの専門家がかかわり研究内容の向上、指導体制の向上を図ります。

また、この複数指導体制により学生はどちらの大学に滞在していても指導が受けられます。主・副指導教員の連携した指導及び両国の特色を活かした臨床環境のもとで高度な知識・技術が修得できるよう支援します。

  • Supervisors

    Faculty in the student’s surgical specialty. The supervisors take responsibility in providing clinical guidance to students so that they can acquire a wide range of knowledge, analytical skills, and basic/applied skills in their specialized fields.

    学生が専門とする外科系専門分野の教員。外科系専門分野の知識や考察力及び基本・応用技術を幅広く修得できるよう責任を持って臨床指導を行います。

  • Co-supervisors

    Faculty in the surgical specialty of the partner university. Clinical supervision is provided in cooperation with main supervisors.

    連携大学の外科系専門分野の教員。主指導教員と協力して臨床指導を行います。

  • Research supervisors

    Faculty responsible for “Experiments and Thesis Writing”. They are responsible for providing a series of research guidance from the establishment of a research theme to the completion of a dissertation.

    研究実践と論文作成を担当する教員。研究テーマの設定から学位論文に至るまでの一連の研究指導を責任をもって行います。

  • Co-research supervisors

    Faculty responsible for “Experiments and Thesis Writing”. The assistant research supervisor and the main research faculty member belongs to different universities, and they provide guidance in cooperation.

    研究実践と論文作成を担当する教員。主研究担当教員と異なる大学の教員から選任され、主研究担当教員と協力し指導を行います。

*Depending on the relevance of the clinical specialty and the research theme, the clinical supervisor and the research supervisor may be the same.

*臨床専門分野と研究テーマの関連性により、臨床担当の指導教員と研究担当教員が同一となることもあります。

Linkリンク

Faculty members page(教員紹介ページはこちら)

Degree process
学位取得までの流れ

Steps Steps deadlines

Pass the qualifying examination

進級試験

1st semester of the 2nd year

2年次前期

Dissertation registration

論文登録

Pass the qualifying examination

進級試験に合格

Dissertation proposal defense

論文企画審査

1st semester of the 3rd year
(Within 2 semester after Thesis Registration)

3年次前期
(論文登録後2学期以内)

Dissertation articles published in journal or accepted for application

論文記事が査読制度のある国際学術雑誌に掲載済、または掲載承認済

By January of the 4th year

4年次1月まで

Pass the dissertation defense

学位論文審査

2nd semester of the 4th year

4年次後期